Jeżeli kliknąłeś w ten link, z pewnością zadajesz sobie pytanie, jak własciwe dobrać wiązkę elektryczną do Twojego pojazdu. Instalacje te możemy podzielić według trzech kryteriów: ilości PIN-ów, występowania modułu oraz dopasowania.

1. Wiązki 7 i 13 PIN

Wyróżniamy dwa typy wiązek: z 7 oraz 13 bolcami w gnieździe. Większa liczba pinów (biegunów) oznacza większe możliwości wiązki i szersze jej zastosowanie. Typ 7 PIN obsługuje podstawowe światła pojazdu:


Wiązka 13 PIN obsługuje ponadto:


Instalacja 7-biegunowa jest przeznaczona dla podstawowych zastosowań np. przy użytkowaniu małej przyczepy towarowej lub bagażnika  rowerowego. Wiązka 13-biegunowa zalecana jest do przyczep kempingowych i nistandardowych rozwiązań, np. platform do przewozu łodzi.


2. Wiązka bez modułu, czy z modułem?

Konieczność zastosowania wiązki z modułem zależy od specyfikacji technicznej pojazdu. Najprostszym rozwiązaniem jest zakup wiązki dedykowanej - nie musimy głowić się nad tym, czy nasz samochód potrzebuje modułu, czy nie. Wiązki dedykowane są kompletne i jeśli jest taka konieczność, to moduł znajduje się w zestawie. Przy zakupie wiązki uniwersalnej należy znać specyfikację modelu, do którego zamierzamy zamontować hak holowniczy. O konieczności
użycia modułu decydują takie elementy elektronicznego systemu auta jak Check-Control i CAN-Bus.

Check-Control

System Check-Control kontroluje m.in. światła postojowe, drogowe, hamowania, cofania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i tylne światło przeciwmgłowe. Analizuje on napięcie przepływające przez poszczególne elementy układu oświetlenia pojazdu. W razie wykrycia
odchyleń od wartości zaprogramowanych w jednostce centralnej, przekazuje komunikat o błędzie.
O awarii oświetlenia kierowca jest informowany poprzez sygnały na panelu kontrolek przy pomocy symboli świetlnych, sygnału akustycznego lub w postaci komunikatu tekstowego na wyświetlaczu. Aby sprawdzić czy samochód wyposażony jest Check-Control należy wyjąć dowolną żarówkę ze świateł.

Szyna zbiorcza CAN

CAN-Bus jest elementem systemu elektronicznego w najnowszych autach. Kieruje komunikacją pomiędzy różnymi modułami sterującymi auta (silnik, ABS, poduszki powietrzne, systemy informacyjne). Komunikacja przebiega na zasadzie przesyłania i odbierania danych w formie
cyfrowej. Rozwiązanie to umożliwia szybką wymianę informacji między elektronicznymi sensorami, procesorami, modułami sterującymi; zabezpiecza współpracę wszystkich elektronicznych komponentów samochodu. W zależności od modelu pojazdu może być konieczna aktywacja wiązki w module sterującym (dotyczy wiązki dedykowanej). Wykonuje się ją
za pośrednictwem urządzenia diagnostycznego producenta samochodu. Brak zastosowania modułu w modelach samochodów z powyższymi elementami systemu elektronicznego może spowodować błędne działanie komputera auta, a nawet doprowadzić do niebezpiecznych przepięć.

3. Uniwersalna, czy dedykowana?

Rozróżniamy wiązki dedykowane i uniwersalne.

Cechy wiązek dedykowanych:


Cechy wiązek uniwersalnych: