Kupuj świadomie - przewodnik zakupowy

 1. Hak odkręcany, czy hak automatyczny?

W naszej ofercie posiadamy dwa rodzaje haków, posiadające odpinaną kulę: odkręcane i automatyczne.



W hakach odkręcanych kula haka przymocowana jest do belki za pomocą dwóch lub więcej śrub. Jest to rozwiązanie tańsze, ale solidne i niezawodne. 

Dla osób, które często używają haka holowniczego polecamy nieco droższy hak z tzw. automatem. Kula haka jest demontowana za pomocą specjalnej dźwigni, w najwyższych modelach dodatkowo zabezpieczonej kluczykiem. Do zamocowania kuli nie są potrzebne żadne narzędzia, a czynność ta jest prosta i szybka. Występują haki mocowane horyzontalnie i wertykalnie.


Wszystkie haki w naszym sklepie mają homologację e20 lub E20. Jest ona niezbędna do uzyskania pozytywnego wyniku badania diagnostycznego. Nasze haki posiadają również certyfikat PIMOT, czyli Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

2. Wiązka z gniazdem 7-PIN czy 13-PIN?

Wiązki elektryczne do haków holowniczych występują z gniazdami 7-PIN i 13-PIN. Większa liczba pinów (biegunów) oznacza większe możliwości wiązki i szersze jej zastosowanie.

 

Wiązka 7-biegunowa jest przeznaczona dla podstawowych zastosowań np. przy użytkowaniu małej przyczepy lub bagażnika rowerowego.

Wiązka 13-biegunowa umożliwia podłączenie dodatkowych funkcji:

  • zasilania przyczepy kempingowej prądem elektrycznym ("stały plus")
  • obsługa światła cofania.

 
                       
Wiązka 7-PIN obsługuje: Wiązka 13-PIN obsługuje:
Kierunkowskazy Światło cofania
Światło przeciwmgielne Stały plus
Światła pozycyjne Przewód ładowania
Światło hamowania  

Rozróżniamy wiązki dedykowane i uniwersalne.

Cechy wiązek dedykowanych:
 
  • Dopasowana długość przewodów w celu optymalnego ułożenia we wnętrzu samochodu. 
  • Oryginalne wtyczki: eliminują błędy przy montażu i skracają jego czas
  • Moduł (jeśli konieczny) odpowiadający specyfikacji samochodu
  • W wielu przypadkach konieczność kodowania po montażu – dodatkowe koszta.  
  • Stosunkowo wysoki koszt zakupu.

 

Cechy wiązek uniwersalnych:

  • Bardzo długie przewody - często należy je skracać.
  • Użycie szybkozłączek lub lutowanie przewodów. Przy nieodpowiednim montażu istnieje niebezpieczeństwo ich uszkodzenia.
  • Moduł (jeśli konieczny) jest uniwersalny i pasuje do bardzo wielu modeli samochodów.
  • Brak kodowania wiązki.
  • Niski koszt zakupu.

 

3. Czy mój samochód potrzebuje wiązki z modułem? 

Konieczność zastosowania wiązki z modułem zależy od specyfikacji technicznej pojazdu. Najprostszym rozwiązaniem jest zakup wiązki dedykowanej - nie musimy głowić się nad tym, czy nasz samochód potrzebuje modułu, czy nie. Wiązki dedykowane są kompletne i jeśli jest taka konieczność, to moduł znajduje się w zestawie.

Przy zakupie wiązki uniwersalnej należy znać specyfikację modelu, do którego zamierzamy zamontować hak holowniczy. O konieczności użycia modułu decydują takie elementy elektronicznego systemu auta jak  Check-Control i CAN-Bus.

Check-Control

System Check-Control kontroluje m.in. światła postojowe, drogowe, hamowania, cofania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i tylne światło przeciwmgłowe.  Analizuje on napięcie przepływające przez poszczególne elementy układu oświetlenia pojazdu. W razie wykrycia odchyleń od wartości zaprogramowanych w jednostce centralnej, przekazuje komunikat o błędzie.

O awarii oświetlenia kierowca jest informowany poprzez sygnały na panelu kontrolek przy pomocy symboli świetlnych, sygnału akustycznego lub w postaci komunikatu tekstowego na wyświetlaczu. Aby sprawdzić czy samochód wyposażony jest Check-Control należy wyjąć dowolną żarówkę ze świateł.

Szyna zbiorcza CAN

CAN-Bus jest elementem systemu elektronicznego w najnowszych autach. Kieruje komunikacją pomiędzy różnymi modułami sterującymi  auta (silnik, ABS, poduszki powietrzne, systemy informacyjne). Komunikacja przebiega na zasadzie przesyłania i odbierania danych w formie cyfrowej.

Rozwiązanie to umożliwia szybką wymianę informacji między elektronicznymi sensorami, procesorami, modułami sterującymi; zabezpiecza współpracę wszystkich elektronicznych komponentów samochodu.

W zależności od modelu pojazdu może być konieczna aktywacja wiązki w module sterującym (dotyczy wiązki dedykowanej). Wykonuje się ją za pośrednictwem urządzenia diagnostycznego producenta samochodu.

Brak zastosowania modułu w modelach samochodów z powyższymi elementami systemu elektronicznego może spowodować błędne działanie komputera auta, a nawet doprowadzić do niebezpiecznych przepięć.

4. Bagażniki rowerowe

Przewożenie rowerów samochodami osobowymi staje się coraz bardziej popularne. Duża w tym zasługa specjalnych uchwytów, mocowanych na dachu auta, klapie bagażnika lub haku holowniczym.

Zaletą dachowego bagażnika samochodowego  jest możliwość przewozu dużej liczby rowerów. W zależności od nośności i rozmiaru dachu samochodu możemy przewieźć do 4 jednośladów. Poza bagażnikiem rowerowym na belkach bazowych możemy zamontować również box, nie musimy martwić się również o utrudniony dostęp do bagażnika.

Ich największą wadą jest to, że trzeba podnosić kilkukilogramowy rower na wysokość ponad 1,5 m. Zamocowany bagażnik zwiększa opór powietrza, a co za tym idzie, powoduje wzrost zużycia paliwa. Będziemy musieli także uważać podczas przejazdu w miejscach o ograniczonej wysokości (mosty, wiadukty, tunele).

Znacznie wygodniejsze są bagażniki na hak holowniczy. Możemy je podzielić na uchwyty do podwieszania rowerów oraz platformy.

Wieszaki rowerowe charakteryzują się niską ceną oraz ograniczoną funkcjonalnością - zamocowanie roweru na takim uchwycie wymaga siły, poza tym dostęp do bagażnika jest mocno utrudniony.

Najwygodniejszym rozwiązaniem jest platforma na hak holowniczy. Po pierwsze opór powietrza będzie mniejszy niż w przypadku przewożenia rowerów na dachu lub na tylnej klapie, co przekłada się na bezpieczeństwo transportu i mniejsze zużycie paliwa. Montaż roweru nie wymaga wysokiego unoszenia jednośladów. Niektórzy producenci oferują również specjalne najazdy, dzięki którym z zamocowaniem poradzi sobie nawet dziecko. Niektóre modele posiadają funkcję odchylania, zapewniającą swobodny dostęp do naszego bagażnika w samochodzie. Większość produktów posiada również zabezpieczenia antykradzieżowe, w postaci zamka z kluczykiem.

Uchwyty montowane na klapie bagażnika są najmniej popularnym i zarazem najmniej wygodnym rozwiązaniem.  Tanie wyroby mogą zniszczyć  i porysować klapę auta, droższe mimo braku takich wad uniemożliwiają dostęp do wnętrza bagażnika na czas podróży z rowerami.

5. Boxy dachowe

Boxy dachowe to najprostszy sposób na zwiększenie możliwości transportowych naszego auta. Narty, snowboard, deska surfingowa czy po prostu dodatkowe walizki - to wszystko przewieziesz dzięki oferowanym przez holowniczy.pl systemom do przewozu bagażu. Aby móc zamontować box należy najpierw dobrać odpowiednie dla danego modelu belki bazowe. Ponieważ czynność ta wymaga fachowej wiedzy, przed zakupem bagażnika zalecamy skonsultować się z nami telefonicznie pod numerem  501 490 444.